Další z několika knih s tipy z lesní škol(k)y na aktivity pro děti je na světě. Její autorka, Jane Worrollová, společně s ilustrátorem Peterem Houghtonem, jsou průvodci lesní školy a spolu vedou lesní kroužek pro děti z Londýna a okolí. K budování pevného vztahu s přírodou neznají lepší způsob, než si užívat zábavu přímo v jejím středu. A přesně na toto je publikace zaměřena.
Na prvních stranách nás nejprve seznámí s tím, jak jsou živly spjaty s člověkem a jeho kulturou, proč je pro nás pobyt v přírodě důležitý a co je vlastně lesní škol(k)a. Nechybí také stručný rádce s několika doporučeními a bezpečnostními opatřeními.
Čtyři kapitoly obsahují celkově 20 velice kvalitně promyšlených aktivit, které se vážou k jednomu ze čtyř živlů. U každé aktivity je kladen zvláštní důraz na vyprávění příběhů a představivost – každá kapitola obsahuje příběh pro navození správné atmosféry. Najdete zde i tipy a triky, co na aktivitu používat a co ne, co využít z přírody apod. Nechybí přehledná tabulka, kde je uvedeno místo, kam se aktivita hodí, pro kterou věkovou skupinu dětí je určena, na co je aktivita zaměřena a co vše je k ní potřeba. Aktivity také provází jednoduché obrazové návody. Na konci každé z nich najdete příklad, jak ji zakončit a jak ji lze s dětmi zhodnotit.
Podle mého názoru by tato publikace mohla doplnit oddílovou knihovničku a stát se tak skvělým pomocníkem při tvorbě netradičních aktivit ve spojení s přírodou.
Ačkoli autoři uvádějí, že aktivity jsou určeny spíše předškolním dětem, mně jejich náročnost přijde vhodná i pro vlčata a světlušky. Nicméně publikace může přinést inspiraci i pro program skautů a skautek, například při práci se stezkami, které jsou na symbolice živlů postavené.
Knihu hodnotím velice kladně, nízký počet aktivit kvalitě neubírá, spíše naopak. Zároveň je pojata trochu jinak než klasické svazky s návody her nebo dalších aktivit.
Představení všech obsažených aktivit skrze příběhy a vypravěčský tón v dětech probouzí fantazii, což jim pomáhá v navázání důvěrného a zodpovědného vztahu s přírodou a zároveň podporuje pocit sounáležitosti a společenství. A toto pojetí ji dělá velice čtivou i pro oddílové vedoucí.
© Martina Fidlerová, časopis Skauting, prosinec 2021